
Heeft jouw bedrijf meerdere filialen? Dan is het bestel- en voorraadmanagement ongetwijfeld geregeld vanuit het hoofdkantoor. Je hebt het daar prima op orde, maar in de filialen ontbreekt het overzicht vaak nog. De filiaalmanager wil graag weten wat zijn voorraad precies is en wat hij nog geleverd gaat krijgen. Big Bazar, een keten van discountwinkels, wilde deze informatie zoveel mogelijk beschikbaar maken voor de winkels. Alle 169 filialen zijn daarom recent overgestapt op de winkel-app van Colleqtive, een samenwerkingspartner van GreatCircle.
Evert Zaal, IT-manager bij Big Bazar, vertelt over deze stap: “Binnen onze filialen werd tot voor kort nog gewerkt met bestelboeken. Bestellingen werden in de winkel opgeschreven en daarna in de computer overgetypt. Dat is niet alleen inefficiënt, maar levert ook vaak fouten op. We wilden dat de winkelmedewerker minder tijd kwijt zou zijn met bestellen. Tegelijkertijd merkten we dat de winkel meer zicht wilde hebben op de actuele situatie in de winkel. Daarom zochten we naar een praktische oplossing die op meerdere vlakken efficiency oplevert.
Retail app
Anderhalf jaar geleden zijn we overgestapt op Microsoft Dynamics 365. Toen onze IT adviseur GreatCircle hoorde over onze wensen om onze winkels meer inzicht te verschaffen en efficiënter te laten werken, raadden zij ons aan om te gaan werken met een module van Dynamics waarmee winkelvoorraden besteld worden op basis van de gegevens uit je systeem. Deze module gebruiken we nu, in combinatie met de app voor retail van Colleqtive. Deze app wordt vanuit Microsoft Dynamics gevoed en aangestuurd.“
Makkelijk, snel en overzichtelijk
Winkelmedewerkers lopen sinds de implementatie met een scanner door de winkel. De data gaan van de scanner direct door naar de applicatie. In de app kunnen de winkelmedewerkers zien welke artikelen er in de winkel op voorraad zijn en wat er besteld is. Het tellen en bestellen is daardoor makkelijker, sneller en overzichtelijker geworden.
Door het digitaal tellen weten de winkels beter wat er in de winkel voorhanden is. Het bestellen gebeurt automatisch, maar de winkel heeft altijd de mogelijkheid om spullen bij te bestellen.
Evert Zaal: “De komende tijd gaan we de data in het systeem nog verder verbeteren. Zo kunnen leveranciers in het nieuwe systeem makkelijk informatie aanleveren over hun goederen die wij verkopen.“
Verdere uitbreiding van de applicatie
Het winkelpersoneel is enthousiast. Op hun verzoek wordt de applicatie ook uitgebreid met een overzicht van spullen die wel zijn besteld, maar niet worden geleverd. Ook gaat de applicatie zicht geven op artikelen waar iets bijzonders mee aan de hand is. Bijvoorbeeld dat de voorraad van een bepaald product in een filiaal negatief is. Een filiaalmanager kan dan het besluit nemen om bepaalde van deze producten bij te bestellen.
Evert Zaal: “Retailers zijn vaak nog een beetje behoudend als het gaat om het werken met apps of om het werken in de Cloud. Ik ben blij dat Big Bazar de stap heeft durven nemen. Het leven is gemakkelijker geworden sinds we met Dynamics werken.“
Retailervaring
Steeds vaker merken wij dat retailervaring essentieel is voor het slagen van IT-projecten binnen retailbedrijven. Wil je eens met een ervaringsdeskundige van gedachten wisselen hoe jij meer efficiency kunt realiseren binnen jouw bedrijf? Neem dan contact op met Broad Horizon: 088 008 3500 of via e-mail: info@broadhorizon.nl