
In een vorige blog gingen we in op de verschillende software-oplossingen die bij een succesvol voorraadbeheer komen kijken. We benadrukten hoe belangrijk het is dat die verschillende platformen ook met elkaar kunnen ‘praten’. Het ideale voorraadproces is een samenspel van meerdere platformen, die elk op hun eigen manier een onderdeel van het voorraadproces ondersteunen. Het is hierbij van groot belang dat ze zo frequent mogelijk met elkaar praten. Liefst near real-time om er voor te zorgen dat klanten en medewerkers over accurate voorraadinformatie beschikken. Want niets is vervelender dan aan uw klanten nee te moeten verkopen.
Zijn uw administratieve processen op orde?
Niet alleen de systemen spelen een belangrijke rol als het gaat om het ideale voorraadproces. Ook een correct administratief proces is van groot belang. Neem bijvoorbeeld de bevoorrading van de winkels. Er zijn nog veel retailorganisaties waar vaak wordt aangenomen dat wat verzonden is vanuit het DC of rechtstreeks vanuit de leverancier ook daadwerkelijk aankomt in de winkel. Terwijl er in deze last mile nog van alles mis kan gaan.
Hoe vaak arriveert niet de verkeerde kar in een winkel? Hoe vaak worden alleen de omdozen geteld in plaats van de inhoud? Hoe vaak belandt een klantbestelling toch niet tussen de reguliere artikelen? Er kunnen dus allerlei fouten optreden in de voorraadregistratie. Deze verkeerde input kun je alleen met periodieke tellingen in de winkel rechttrekken. In de tussenliggende periode zijn de gegevens dus niet accuraat.
Apps for Retail
Om de goederenstroom in de winkel accurater te monitoren kunnen retailers gebruik maken van de Apps for Retail van Colleqtive. Hiermee kunnen de medewerkers de primaire processen op de winkelvloer uitvoeren via een gebruiksvriendelijke app.
Met de Logistieke Winkel App wordt het ontvangen van goederen in de winkel snel geregeld. Daarbij worden alerts getoond voor eventuele web- of klantorders, zodat deze direct verzameld kunnen worden. Ook kunnen telopdrachten worden aangemaakt en uitgevoerd, waardoor er inzicht is in de gecontroleerde voorraad in de winkel. Dit voorkomt misverstanden en verbetert direct het besteladvies. Door een koppeling met de bestaande backoffice, kan de winkelmanager bestellingen plaatsen op basis van de actuele voorraad, minimale besteleenheid, historische bestellingen en recente verkopen.
De Colleqtive Apps for Retail helpen de retailer om data frequent, gestructureerd en foutloos te verzamelen, zodat de voorraad beter in de hand te houden is.
Niet scanbare artikelen
Een veelvoorkomende situatie bij retailers die van invloed is op de accuraatheid van de voorraadgegevens is het werken met niet scanbare artikelen aan de kassa. Vaak worden deze artikelen dan onder een algemene code aangeslagen, het beruchte 999 artikel. Dit is fijn voor de snelle afhandeling aan de kassa maar killing voor de voorraadgegevens. De Retail Online suite van Cow Hills zorgt er voor dat de winkelmedewerker het artikel snel kan opzoeken in de kassa om zodoende het juiste artikel op de bon aan te slaan. Hierdoor ontstaat er geen vervuiling van de voorraadtransacties.
Kortom, er liggen voldoende kansen voor de retailer om het voorraadbeheer naar een nog hoger plan te tillen. Door naast de juiste software ook te zorgen voor de juiste input houdt u als retailer grip op de gehele voorraadketen. Zo kun u ‘nee’ verkopen tot een minimum beperken.
Is uw voorraadbeheer optimaal ingericht?
Met RetailConnected zorgen we er voor dat jouw systemen die een rol spelen in de voorraadketen optimaal met elkaar samenwerken. Met zes deelnemende partners hebben we op elk deelgebied specifieke kennis in huis. Wil je weten wat wij voor jouw hierin kunnen betekenen? Neem gerust contact op met Bianca van der Woude, Industry Lead Retail. Mobiel 06 5710 5903 / e-mail bianca.vanderwoude@greatcircle.nl