
‘Technology never sleeps’ was het credo van de EuroCIS-beurs, de toonaangevende vakbeurs voor retail technologie. En de techniek slaapt inderdaad niet in retailland. De branche werkt op grote schaal aan digitalisering. Omnichannel, mobile commerce, kunstmatige intelligentie zijn allang geen nieuwe termen meer in retailland, maar worden vaak al succesvol toegepast in verschillende oplossingen..
Retail Connected was ook aanwezig in een gezamenlijke stand met alle partners. Naast (inter)nationale retailers waren er ook veel bezoekers uit andere hoeken aanwezig: groothandelsbedrijven, recreatiebedrijven, financiële dienstverleners en restaurantketens. “Dat past in de trend”, zegt Peter Bocken van Slimstock. De traditionele retail verschuift, het landschap vervaagt. Je ziet groothandels die rechtstreeks aan de consument gaan leveren. Ook zijn er retailers die richting de horeca verschuiven. Iedereen is zich ervan bewust dat de klant anders gaat shoppen en meer verwacht van de retailer. Daar probeert iedereen op in te spelen. De inzet van technologie is daarbij onmisbaar.
Gezichtsherkenning
Gezichtsherkenning helpt om de customer journey van je klant in de winkel beter te volgen. Het programma eMotion Counter analyseert de beelden die beveiligingscamera’s in winkels maken. De analyse van de (geanonimiseerde!) beelden geeft zicht op de leeftijd en het geslacht van de winkelbezoekers en op hun emotie (houding en gezichtsuitdrukking). Bianca van der Woude van GreatCircle lichtte op EuroCis de werking van eMotion Counter toe. De analyses van beelden van je beveiligingscamera’s leveren inzichten op die voorheen waren voorbehouden aan webshops, zoals conversie, effectiviteit van indeling en opstelling en de mogelijkheid om advertenties af te stemmen op je doelgroep.
Betrouwbare winkelvoorraad
Optimaal voorraadbeheer is voor retailers van groot belang. De marges staan onder druk, de consument verwacht dat producten altijd op voorraad zijn, maar de kosten om voorraad in huis te hebben zijn hoog. Peter Bocken van Slimstock hield daarom tijdens EuroCis een presentatie over voorraadoptimalisatie. “De vraag die bij veel retailers leeft is of ze de voorraad in hun eigen keten moeten houden of dat het slimmer is om het bij toeleveranciers en groothandels neer te leggen. Deze zijn steeds beter ingericht om ook de consument te kunnen bedienen. Retailers zoeken naar manieren om de winkelvoorraad zo betrouwbaar mogelijk te maken. Hiervoor is het nodig om data uit verschillende systemen zo optimaal mogelijk te integreren, binnen de hele keten.”
Informatie via je smartphone
Walter de Wit presenteerde namens Colleqtive hoe instore apps ervoor zorgen dat je als retailer op ieder moment van de dag alle belangrijke bedrijfsprocessen bij de hand hebt: zicht op voorraad, prijzen, artikelen, inventaris etc. Hierdoor kun je real time inspelen op bijvoorbeeld vertraagde leveringen of op aangekondigde aanbiedingen. “We merken dat retailers behoefte hebben aan real time informatie afkomstig uit verschillende systemen. We hebben daarom met behulp van bewezen technologie een app gemaakt die platformonafhankelijk werkt en alle relevante informatie inzichtelijk maakt.”
Met Retail Connected zorgen we er voor dat uw systemen optimaal met elkaar samenwerken. Met zes deelnemende partners hebben we op elk deelgebied specifieke kennis in huis. Download onze Retail Connected folder voor meer informatie.
Op 23 mei 2019 organiseren we de tweede editie van het Retail Connected event. Aan de hand van klantverhalen delen wij onze ervaringen en de stappen die gezet zijn in het afgelopen jaar. De dag zal in het teken staan van het promotieproces. waar ook onze interessante sprekers zoals René Repko op zullen inspelen. Meld je alvast aan om zeker te zijn van een plek.
Wil je weten wat Retail Connected voor jou kan betekenen? Neem gerust contact op met Bianca van der Woude, Industry Lead Retail: 06 5710 5903