
Hoe kun je het beste je data inzetten om het promotieproces nog beter te laten verlopen? Is er een technologische ontwikkeling die de bedrijfsprocessen eenvoudiger laat verlopen? Afgelopen donderdag 23 mei hebben we veel nuttige informatie voorbij zien komen tijdens de tweede editie van Retail Connected. Hier geven wij u een overzicht van de learnings van deze dag om direct mee aan de slag te gaan.
Afgelopen editie van Retail Connected* stond in het teken van het promotieproces. Het gehele proces van voorbereiding, supply chain, uitvoering en analyse wordt vanuit de verschillende partners binnen Retail Connected geheel ondersteund. Ongeveer 60 retailers waren aanwezig en mengden zich in de discussies over promoties. Met als uiteindelijk doel om van Doing Digital naar Being Digital te gaan.
Wat kun je nu al doen?
Je hoeft niet van alles in huis te halen om een eerste stap met data in je organisatie te maken.
- Gebruik data van vorig jaar. Wat kun je daar van leren voor nu en komend jaar? Welke promoties deden het goed? Welke communicatie-uitingen werkten niet en wat kun je hiervan leren?
- Digitale platforms zijn niet over een jaar bereikbaar, maar nu. Wat past binnen jouw bedrijf? Je kunt blijven overleggen over welke digitale weg het bedrijf moet inslaan, maar je kunt ook beginnen met een digitale stap. Gaandeweg vormt zich een digitaal beleid en ontdek je wat goed bij het bedrijf past.
- Zoek een platform waar álle data in kan staan en met elkaar gekoppeld is. Zo heb je alles overzichtelijk op één plek. Wanneer bepaalde informatie nodig is, is dit met de zoekfunctie in 15 seconden zichtbaar.
- Betrek je leveranciers en fabrikanten bij promotieprocessen. Samen zorg je namelijk veel beter voor de verkoop van de producten.
- Maak het niet te ingewikkeld. Wat kun je overlaten aan een systeem, wat je nu handmatig doet?
- Waag je op de sociale media en meet daadwerkelijk wat al je uitingen doen.
Om over na te denken
- Waarom nog een papieren folder? Kun je het effect hiervan meten? Wellicht kun je iets minder richten op de fysieke folder en de focus verleggen naar digitaal. Dit kun je namelijk snel en eenvoudig meten.
- Wellicht is BOT-technologie de ontwikkeling die het bedrijf verder gaat helpen.
- Promotie is meer dan de prijs omlaag gooien. Denk bijvoorbeeld ook aan assortiment-innovatie.
- Wees niet alleen gefixeerd op promoties of dergelijke, maar analyseer de effectiviteit van de handelingen die je doet. Pak de ruimte die hieruit ontstaat. Dit waren een paar inzichten van Retail Connected van afgelopen 23 mei. We zijn heel benieuwd welke van bovenstaande learnings jij gaat toepassen én wat het voor verschil maakt. Laat het ons weten via info@greatcircle.nl of bel ons 088 0580 222. Ook als we met bovenstaande kunnen helpen.
Wil je ook bij een soortgelijk event zijn? Meld je dan hier aan voor een ronde tafel sessie over voorraadoptimalisatie op donderdagmiddag 3 oktober.
Let op: plek voor 30 personen!
Houd daarnaast natuurlijk de blogs in de gaten. De komende tijd lichten we een aantal belangrijke punten uit die te maken hebben met technologie en het promotieproces.