Veel bedrijven roepen van tijd tot tijd: we moeten innoveren! Daarbij wordt vaak automatisch gedacht aan een technologische innovatie. Maar technologie is nooit een doel op zichzelf. Het is slechts een middel om innovatie te faciliteren. Het echte doel achter innovatie is impact. Wil jij ook de impact van jouw bedrijf vergroten? Hieronder leggen we je uit hoe je in vier stappen impactvolle innovaties kunt bewerkstelligen.

1. Zorg dat je business strategie helder is

Innoveren is geen doel op zich, maar een middel om je bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Zorg er daarom allereerst voor dat deze doelen helder zijn. Waar wil je naartoe en hoe ga je daar komen? Wil je bijvoorbeeld sneller leveren of is een betere klanttevredenheid voor jouw bedrijf van belang? Wil je meer bezoekers, minder voorraad, minder fouten of een andere werkwijze? Wat wil je nu echt gaan bereiken met innovaties? En voor wie wil je welk probleem oplossen? Pas als je dit duidelijk hebt, ga je bedenken welke innovaties aan deze doelen kunnen bijdragen.

Dit klinkt heel logisch, maar in veel bedrijven wordt deze stap overgeslagen. De directie wil dan ‘iets met Virtual Reality’. Het blijkt dan niet altijd duidelijk wat dat ‘iets’ inhoudt en ook niet wat het bedrijf hiermee wil bereiken.

2. Zorg dat innovatie op de agenda komt en blijft

Ieder bedrijf moet zijn aandacht verdelen tussen vandaag, morgen en overmorgen. In de praktijk blijft er weinig tijd over om na te denken over de toekomst. De tijd wordt immers vooral besteed aan de waan van alledag. De tijd om na te denken over innovaties, komt niet vanzelf. Deze moet je dus inplannen!

Wij hebben goede ervaringen met het organiseren van een innovatiestuurgroep binnen een bedrijf. De stuurgroep wordt gevormd door vertegenwoordigers uit het hele bedrijf, ook uit de business. Deze mensen komen fysiek een aantal keer per jaar bij elkaar om innovaties te bespreken. Alle innovaties die de revue passeren, worden getoetst aan de business strategie (stap 1). Zijn er concrete innovatieprojecten gestart, dan houdt de stuurgroep in de gaten of het project op schema ligt en wat het oplevert. De stuurgroep zorgt ervoor dat innovatie continu op de agenda blijft staan.

3. Creëer een innovatiemindset

Innovaties hebben een cultuur nodig waarin ruimte is om zaken uit te proberen. Als een idee niet direct lukt, moet dat niet als probleem worden ervaren. Door te leren van je fouten, wordt de kans groter dat het de volgende keer wél lukt.

Om binnen de innovatiestuurgroep ook een innovatiemindset te creëren, werken we veel met gamification. Als mensen in een game ‘undercover gaan’ en meedenken over innovaties, gelden de gewone patronen en de hiërarchie niet waar je tijdens fysieke brainstorms wel tegenaan loopt: zo brengen mensen die normaal niet op de voorgrond treden, in een game de meest interessante ideeën in. Met behulp van een game kun je veel innovatieve ideeën vanuit de business verzamelen. Hoe meer ideeën, hoe meer je later te kiezen hebt.

4. Selecteer je innovaties scherp

Maak een hele goede selectie van de innovatieve ideeën die je daadwerkelijk uit wilt gaan voeren. Past het idee echt bij je innovatiestrategie, past het bij de cultuur van het bedrijf, voor wie ga je dit uitvoeren, heeft het prioriteit en is het haalbaar? Brengt dit idee echt de impact die je wilt bereiken?

Dit is een pijnlijke stap in het innovatieproces. Doe je de selectie echt goed, dan verdwijnen er namelijk veel ideeën in de prullenbak. De succeskans van je innovatieprojecten wordt hiermee echter vele malen groter. Pas als je er zeker van bent dat een idee echt goed bij jullie past, dan ga je de projectfase in en ga je op een agile manier toewerken naar een innovatie die oplevert wat je er vooraf van had verwacht.

Wil je meer weten over de manier waarop je innoveren in jouw bedrijf op de agenda krijgt? Breinwave heeft verschillende workshops om je op weg te helpen.

Retail Connected

Breinwave maakt onderdeel uit van Retail Connected. Met RetailConnected zorgen we er voor dat jouw systemen optimaal met elkaar samenwerken. Hierdoor ontstaat er ruimte om te innoveren.

Op 23 mei 2019 organiseren we de tweede editie van het Retail Connected event. Aan de hand van klantverhalen delen wij onze ervaringen en de stappen die gezet zijn in het afgelopen jaar. De dag zal in het teken staan van het promotieproces. waar ook onze interessante sprekers zoals René Repko op zullen inspelen. Meld je alvast aan om zeker te zijn van een plek.

Wil je meer weten over Retail Connected, download dan onze folder.