Waarschijnlijk herkennen we het allemaal. De struggle om met verschillende kanalen de consument te bedienen. Hoe je het 5 jaar geleden hebt bedacht, is niet meer relevant. Is het mogelijk om veranderingen toe te laten die het promotieproces optimaliseren? Het kan ingewikkeld zijn, maar niet als je gewoon begint met wat je al in huis hebt: Je data en bedrijfsinzichten. Voeg hier één platform en technologische ontwikkelingen aan toe. Zo bedien je de consument van nu en verlopen de werkzaamheden efficiënter.

Robin Gerk en Patrick van der Zee van IRI Worldwide vertellen hoe je met jouw bedrijfsdata verschil kunt maken in het promotieproces.

Tegenwoordig staat een promotie [bijna altijd] gelijk aan prijsverlaging. Klanten wennen hieraan en de promotiedruk is hoog. “Het is een ratrace geworden”, vinden Robin Gerk en Patrick van der Zee van IRI Worldwide. “We zien een enorme groei aan promoties, maar niet in volume. De marges staan onder druk. Des te meer is het van belang dat de promoties effectief zijn. Daarom is het ook zo interessant dat je data strategisch in kunt zetten om promoties effectief te maken.”

Waarom data strategisch inzetten in het promotieproces?

Met het gebruik van Big Data is het mogelijk om meer te meten. Je analyseert om vervolgens direct bij te sturen. Bedenk hoe je nu met je data omgaat. Wat doe je bijvoorbeeld met de data van je promoties van vorig jaar? Welke promotie deed het goed? Was dit met/zonder beeld? Stel jezelf de juiste vragen en stel een doel waar je naar toe wilt met de data. Tijdens het Retail Connected event op 23 mei werd ook in de zaal gepolst hoe retailers omgaan met data. Big Bazar doet veel Facebook-campagnes en maakt gebruik van de kassabonnen. “Wij zitten boven op de data en doen er echt iets mee. We zetten stappen zodat we onder andere efficiënter kunnen werken en onze voorraden beter zijn.” Intratuin analyseert de zoekopdrachten op de website. “We hebben nog niet 1 systeem die alle data bij elkaar brengt. We gebruiken het onderbuikgevoel, maar we moeten meer data-driven worden.”

Wat kunnen we nu al doen om data driven te worden?

Over 5 jaar werkt iedereen data-driven. Daarom is het belangrijk om de mindset data gericht te maken. Afdelingen kan men nu al anders organiseren. Begin bijvoorbeeld met het inrichten van de technische infrastructuur.

Hoe data strategisch inzetten?

Hoe kun je data strategisch inzetten in het promotieproces? Enkele tips vanuit IRI Worldwide:

• Als retailer en fabrikant kun je nog veel meer gebruik maken van elkaars data. Deel deze en heb zo een optimaal inzicht wanneer je wat in de aanbieding kunt doen

• Wat wordt wanneer voor welke prijs verkocht? Deze data is cruciaal en hierin zitten veel inzichten. Zet deze inzichten continu in

• Plan je promoties, target deze en optimaliseer

• Gebruik een platform waarin je informatie kunt delen met derden. Bijvoorbeeld met leveranciers

• Eén platform levert tijdwinst op. Door het gebruik van één platform waar alle data beschikbaar is, kun je binnen 15 seconden de data rondom griepvoorspelling of regenachtig weer ontvangen

Hét grote voordeel

We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken, hoe handig het is dat je 1 plek hebt waar alle data te vinden is. Je wilt niet in allerlei Excelsheets op zoek moeten naar hoe die ene campagne het deed qua bereik, omzet enz. Je bent heel wat afdelingen en kopjes koffie verder voordat je de benodigde informatie hebt en dan moet je het nog ‘even’ bij elkaar voegen en conclusies trekken. Data op 1 plek levert tijdwinst en efficiency op. Daarnaast werken dan alle afdelingen met dezelfde nauwkeurige informatie dit voorkomt onnodige discussies. De data bevat klant-gedreven-inzichten. Deze inzichten zijn het startpunt voor het marketingsucces. Die data is dus erg belangrijk. Wellicht is het een enorme stap om naar 1 systeem over te gaan, maar begin vandaag met 1 kleine stap. Het is een investering waar je over 2 jaar heel blij mee bent.

Wil je sparren over je data en hoe je die kunt inzetten voor jouw bedrijf? Bel of mail dan met Bianca van der Woude, Industry Lead Retail: 06 5710 5903. Zij helpt je graag verder.

IRI Worldwide was 23 mei aanwezig op het Retail Connected event. Retail Connected is een samenwerking van IT-leveranciers die oplossingen voor de retail markt bieden. Met zes deelnemende partners hebben we op elk deelgebied specifieke kennis in huis en zorgen wij ervoor dat uw systemen optimaal met elkaar samenwerken. Wilt u meer weten over Retail Connected en wat wij voor u hierin kunnen betekenen? Download dan de brochure Retail Connected.

Bron foto: IRI